ESEI: PANDANGAN NEGATIF TENTANG PERTANIAN...!


Soalan:
Sektor pertanian merupakan salah sebuah sektor yang menjadi penyumbang besar kepada pendapatan negara. Hasil bumi seperti getah, kelapa sawit, koko, nanas, dan lain-lain menjadi bahan komoditi eksport negara yang penting. Namun kini, golongan muda tidak begitu berminat untuk menceburi sektor ini kerana pelbagai perspektif/pandangan yang negatif membayangi kehidupan mereka.
Bincangkan perspektif/pandangan negatif golongan muda di negara ini tentang sektor pertanian.

PENDAHULUAN:-
  • Golongan muda amat obses mengejar pekerjaan/kerjaya yang glamour dan berstatus tinggi di mata mereka seperti kerjaya dalam bidang kejuruteraan, perubatan, teknologi maklumat, automobil, seni bina, pendidikan serta pengurusan dan pentadbiran.
  • Mereka memilih kerjaya sedemikian kerana beranggapan akan dipandang tinggi oleh masyarakat, berpendapatan tinggi dan stabil serta peluang kerjaya yang lebih menarik dan terjamin.
  • Kursus-kursus yang berkaitan kerjaya tumpuan menjadi pilihan utama pelajar-pelajar di IPTA dan IPTS.
  • Kurus yang berkaitan dengan sektor pertanian menjadi pilihan yang tidak popular dalam kalangan pelajar.
  • Pelbagai perspektif/pandangan negatif golongan muda tentang sektor pertanian sehinggakan mereka tidak berminat melibatkan diri dalam sektor tersebut.
IDEA-IDEA PENTING:-
  • Sektor pertanian dikatakan hanya sesuai untuk golongan/warga tua di kampung-kampung.
  • Sektor pertanian dilabelkan sebagai sektor ekonomi yang tidak berstatus tinggi dan dihormati.
  • Sektor pertanian tidak menjanjikan pulangan pendapatan yang menarik dan stabil.
  • Sektor pertanian dikaitkan dengan masalah kemiskinan, keciciran dalam pelajaran dan kebersihan.
  • Golongan muda beranggapan sektor pertanian hanya sesuai kepada golongan yang tinggal di luar-luar bandar.
  • Golongan muda menganggap sektor ini sebagai pilihan terakhir.
  • Sektor pertanian lambat mendatangkan hasil dan pendapatannya pula amat dipengaruhi oleh cuaca dan unsur alam.
  • Golongan muda menganggap suasana kerja dalam sektor ini kotor, tidak selesa dan memerlukan tenaga yang banyak.
  • Mereka juga menganggap sektor ini kurang mendapat perhatian dan bantuan daripada pihak kerajaan.
  • Sektor pertanian memerlukan modal yang besar, keluasan tanah dan mereka pula mempunyai kemahiran yang terbatas.
  • Mereka juga menganggap hasil pertanian sukar dipasarkan manakala hasil keluarannya cepat rosak.
  • Mereka menganggap hanya golongan 'orang tengah' yang mengaut keuntungan.
  • Golongan muda berpendapat sektor ini tidak begitu sesuai dengan perkembangan dunia hari ini.
  • Persaingan daripada keluaran pertanian yang diimport juga akan memberikan kesan yang buruk kepada sektor pertanian di dalam negara.
  • Kegiatan pertanian/peternakan mudah diancam oleh wabak penyakit dan lain-lain.
PENUTUP:-
  • Semua pihak perlu bertanggungjawab membetulkan persepsi dan pandangan negatif golongan muda tentang sektor pertanian.
  • Mereka perlu segera disedarkan dan jangan hanya memandang sebelah mata.
  • Pihak kerajaan perlu memerkasakan pendidikan pertanian di IPTA dan IPTS.
  • Kempen kesedaran juga perlu digerakkan.
  • Pertanian ialah perniagaan.
  • Tak kenal maka tak cinta.

Comments

  1. Nama saya Zara, dari Indonesia saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini kepada Allah dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya memerlukan banyak wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM4000 dari saya dan enggan menghantar pinjaman yang saya minta saya keliru dan kecewa.

    Pada hari yang setia saya pergi ke pasar dan kemudian bertemu kawan lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Suzan di mana dia menerima pinjaman sebanyak RM150,000. maka dia memberikan saya e-mail suzaninvestment@gmail.com dan saya menghubungi beliau dengan serta-merta saya pulang ke rumah, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 48 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM100,000 .

    Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar dengan syarikat pinjaman pelaburan Suzan dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (suzaninvestment@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (Zaradam@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.

    ReplyDelete
  2. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com), silakan hubungi LADY ESTHER. Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts